Historie (2006-2010)

Volgende historie pagina…

2006

In 2005 werd op de laatste wedstrijd van het jaar in het Gelredome nog een 1e plaats behaald in de 3,5 ton klasse. Op de eerste wedstrijd van 2006 (voor Popeye was dit Ahoy, Rotterdam) werd een keurige 3e plaats behaald in de 3,5 ton klasse die was aangevuld met Europese toppers. Dus een mooie start van een nieuw tractor pulling seizoen.

Voor aanvang van de outdoor wedstrijden werd begonnen met het maken van nieuwe inlaatspruitstukken en andere delen voor montage van uitlaatgasturbo’s, maar door drukte tijdens het pullingseizoen werd dit “project” even aan de kant gelegd om Popeye in optima forma op de baan te houden in 2006.

https://lh5.googleusercontent.com/-UHEjAAwyFsE/VBVefmM954I/AAAAAAAAJEg/w1A_bFtOFWI/s791/putten_35_a.jpg
Popeye in actie tijdens tractorpulling Putten 2006.

Popeye had het 2006 pullingseizoen goed doorstaan, dwz; de Allisons liepen iedere keer goed en konden de wielen goed rond trekken, op een enkele uitzondering na, maar daarvan was de oorzaak bekend en dus geen mysterieuze rariteiten.

Ook 2006 was weer een redelijk druk seizoen met de wedstrijden voor de Nederlandse competitie, Eurocup competitie en de wedstrijden waarvoor Popeye uitgenodigd was.

https://lh5.googleusercontent.com/-wAM7aRAl3xU/VBVeaYnOlnI/AAAAAAAAJEg/nZKbC47H17Y/s799/Emmeloord_45_b.jpg
Popeye in actie in de 4,5 ton klasse.

In totaal waren het maar liefst 20-25 wedstrijden en, indien mogelijk, werd er uiteraard in de 3,5 en de 4,5 ton klasse deelgenomen.

In de Nederlandse competitie eindigde Popeye op de volgende posities: 3,5 ton klasse: 9e, 4,5 ton klasse: 7e. In de Eurocup (4,5 ton) competitie eindigde Popeye op de 5e plaats net achter Green fighter, maar voor Kiepenkerl.

Op het EK in het Franse Lubersac werd Popeye, met een gebroken supercharger aandrijving, 9e in de 4,5 ton klasse.

In december 2006 zijn Jan van Alphen en Niels Castelijns (Reny’s mission impossible) in de USA geweest om daar een container vol te laden met onderdelen en enkele gereviseerde Allison motoren.

Dat was in grote lijnen het 2006 tractor pulling seizoen voor Popeye.

2007

Het jaar 2007 was voor het Popeye team een jaar met hoogte-, maar vooral dieptepunten.

Na enkele wedstrijden verreden te hebben, ging men op weg naar de Eurocup wedstrijd in het Franse Bernay.

Op de snelweg, ter hoogte van Waasmunster, kreeg de DAF 2500 vrachtwagen een klapband van het linkervoorwiel, waardoor, met een enorme impact, de combinatie tegen de betonnen vangrails tot stilstand kwam.
De verbazing en ontzetting was echter groot toen men uitgestapt was en zag dat Popeye was losgekomen en in de middenberm was beland.

https://lh3.googleusercontent.com/-0pzc1w0P6AQ/VBVehfEodEI/AAAAAAAAJEg/UB7ILloplHk/s830/waasmunster10.jpg
Popeye tractorpulling team ongeval op Belgische snelweg.
https://lh4.googleusercontent.com/-czrPnVUys7M/VBVehGNqnDI/AAAAAAAAJEg/Bv1WbvHLeik/s830/waasmunster1.jpg
Even alles goed bekijken en in overleg met de brandweer en bergers alles opruimen.

Het resultaat: vrachtwagen total loss, caravan total loss, veel “kleine” schade aan Popeye, maar gelukkig geen ernstig lichamelijk letsel. Thea van Alphen moest wel enkele hechtingen laten zetten aan haar oor.

https://lh3.googleusercontent.com/-rejbormPqKA/VBVegwSKNfI/AAAAAAAAJEg/7POyL4HK4qI/s900/takel-4-900X_560.jpg
Berging van Popeye, vrachtwagen én caravan op de Belgische snelweg.

Door dit voorval moesten noodgedwongen de wedstrijden in Bernay en Made gemist worden. Maar men ging naar huis en, eerlijk waar, op weg naar huis werden er al plannen gemaakt voor de toekomst.
Popeye zou worden gerepareerd en worden voorzien van kleinere voorwielen.
Ook zou er een trekker/trailer combinatie moeten komen om Popeye mee te vervoeren.

https://lh4.googleusercontent.com/-JWxUcXFf5ws/VBVegqyQpNI/AAAAAAAAJEg/OS-VkEBRxVY/s800/reparatie_3.jpg
Jan van Alphen met veel liefde bezig met het repareren van de vele kleine schades aan Popeye.
https://lh3.googleusercontent.com/-JPYe9_AC0wQ/VBVeZ5xeSmI/AAAAAAAAJEg/utlm2CFwuGI/s800/Daf_95_xf_en_trailer_21-6-07.jpg
De Daf vrachtwagen en de trailer, welke zijn aangeschaft na het ongeval op de Belgische snelweg.

Na enkele wedstrijden, aanpassingen aan de nieuwe trailer en het onderhoudswerk aan Popeye kwam tijdens de wedstrijd in Cadzand weer eens een mooie opsteker; Jan behaalde daar een mooie 2e plaats in de 4,5 ton vrije klasse.

https://lh3.googleusercontent.com/-QfEQm7Uj6h8/VBVedYZ4IzI/AAAAAAAAJEg/mXJ2EWKYodc/s800/cadzand45d.jpg
Popeye in actie tijdens tractorpulling Cadzand 2007.

2 weken later werd de trailer voor het eerst meegenomen naar een Nederlandse wedstrijd in Achterveld. Ook daar reed Jan zichzelf naar een podiumplaats.

Enkele wedstrijden later was men van de partij in het Engelse Great Eccleston, de plaats waar Popeye in 1998 nog dubbel Europees kampioen is geworden.

Jan van Alphen is zondag 26 augustus 2007 op 58 jarige leeftijd overleden in het Royal Preston Hospital ten gevolge van een tragisch ongeval op de tractor pull in Great Eccleston (GB).

https://lh4.googleusercontent.com/-0XY8gkGR_Zo/VBbXQVPE-iI/AAAAAAAAJEw/3rzChdxcbcs/s200/Gt%2520Eccleston1.JPG
Popeye na het tragische ongeval.
https://lh3.googleusercontent.com/-CuCoZHGmf0w/VBVebgZDaAI/AAAAAAAAJEg/hCm9Opyxizc/s800/JanvanAlphen800x533.png
Jan van Alphen

Jan van Alphen, samen met zijn Popeye, was een welbekende en gelauwerde deelnemer, welke sinds 1979 succesvol deelnam aan de tractor pulling sport, zowel in Nederland als in Europa.

Na dit absolute dieptepunt, werd toch de draad weer opgepakt en werd begonnen aan de reparatie van Popeye, om zo te proberen om voor de 30e keer deel te kunnen nemen aan de wedstrijd in het Rotterdamse Ahoy, iets waar Jan reikhalzend naar uitkeek.

https://lh5.googleusercontent.com/-mYx-qit2i3Y/VBVegEgrfZI/AAAAAAAAJEg/vzrV5YdBzpc/s800/reparatie_20-10-07_d.jpg
Popeye wordt hier de werkplaats in Bladel binnen gebracht.

Met gemengde gevoelens werd de vele schade aan Popeye hersteld en werd Popeye weer in oorspronkelijke staat terug gebracht, met hier en daar een kleine verandering/verbetering.

2008

Voor de wedstrijd in Ahoy, Rotterdam was Popeye weer gerepareerd, echter zonder verflaag, maar dat mocht de pret niet drukken.

https://lh6.googleusercontent.com/-8S2RCljh88E/VBVeuMtUs4I/AAAAAAAAJEg/VhDgCfhmBUQ/s912/3-7-08Popeye.jpg
Popeye klaar voor de 30e deelname aan tractorpulling Ahoy, Rotterdam.

Tijdens deze 30e editie, wist Popeye een keurige 2e plaats te behalen!

De staande ovaties, de vele positieve reacties op dit evenement maakten dit voor het team een onvergetelijke ervaring.

Na deze wedstrijd werd Popeye voorzien van een rode kleur en kon het buitenseizoen beginnen.
In 2008 was er enkel voor de A-divisie wedstrijden ingeschreven ivm beschikbare tijd. Enkele wedstrijden op uitnodiging werden ook gereden.

https://lh4.googleusercontent.com/-KKuudJF6X14/VBVet8JzZlI/AAAAAAAAJEg/oXcGKOBY5ck/s800/5-12-08_Emmeloord_45.jpg
Popeye in de nieuwe kleurstelling.

De nieuwe achterwielen gaven meer grip dan verwacht en het lager gemonteerde verzet, bleek nog niet voldoende laag gekozen. Nadat een nog langzamer kroon/pignon was gemonteerd, zou het beter moeten gaan.
Tijdens de 1e wedstrijd met dit lagere verzet (Eext) was dit niet zo; de baankwaliteit aldaar liet te wensen over. De wedstrijd erop; in het Engelse Great Eccleston, ging het perfect! 1e plaats in de 3,5 ton klasse én in de 4,5 ton een gedeelde 1e plaats.

Al met al kan men zeer tevreden terugkijken op 2008, het jaar waar John debuteerde in de 4,5 ton vrije klasse. Het feit dat er relatief weinig schades zijn gereden, draagt hier zeker positief aan bij.

Na het 2008 seizoen is de trailer binnen geplaatst voor een grote verbouwing, dat dit nodig was, bleek al wel tijdens de jaarlijkse APK keuring.

2009

Tijdens de indoor wedstrijd in Zwolle in Januari werd de 1e plaats behaald in de 3,5 ton vrije klasse.

In februari 2009 werden het team diep getroffen door het plotse overlijden van Ad van Dongen.

https://lh6.googleusercontent.com/-eB4H2MOCCC0/VBVeuPqE49I/AAAAAAAAJEg/F2HwyfS7g0A/s562/Ad2008.jpg
Ad van Dongen.

Ad van Dongen was een zeer betrokken teamlid, welke veel tijd in de hobby stak.

Door dit gemis en de hoeveelheid werk die het team had en zou hebben in 2009 om Popeye op de baan te houden, werd er besloten om in 2009 aan minder wedstrijden deel te gaan nemen.
De wedstrijden in Ahoy, Rotterdam, Made, Cadzand en Meerkerk werden wel gereden en voor de overige wedstrijden had het team simpelweg niet genoeg tijd.
Ook het feit dat het team hun trailer aan het verbouwen was, gaf wat problemen qua transport. De firma Reijrink, Diessen heeft Popeye in 2009 getransporteerd, waarvoor dank.

Nu Ad van Dongen was weggevallen binnen het team, werd er desondanks toch weer verder gewerkt om Popeye op de baan te houden. Omdat we hadden besloten minder wedstrijden te gaan rijden in 2009, zou er meer tijd resteren voor de verbouwing van de trailer.

In 2009 zijn PVDO, Stuer-Egghe en Bakermans hydrotechniek aangetrokken als sponsors van het Popeye tractorpulling team.

Tijdens de European indoor superpull in Rotterdam, Ahoy wist Popeye in de 4,5 ton vrije klasse (Jan van Alphen trofee) een keurige 3e plaats te behalen.

https://lh5.googleusercontent.com/-XXBv1YSQxSM/VBbd2o7kobI/AAAAAAAAJFA/9hJySppLPuU/s780/Popeye_4-5T_b.jpg
Popeye op zijn best voor de “Jan van Alphen Trophee”, tijdens tractorpulling Ahoy.

Tussen de wedstrijden en het onderhoud aan Popeye werd er met ca. 2 man aan de trailer doorgewerkt. Dit gebeurde in de leeg staande ligboxenstal van Venture farm. Omdat deze ligboxenstal weer verhuurd zou gaan worden aan een veehouder, moest de trailer eruit en hiervoor werd in een open front loods plaats gemaakt. Deze moest eerst voorzien worden van een verharde vloer.In de tussentijd heeft de trailer buiten de ligboxenstal gestaan.

https://lh6.googleusercontent.com/-WVq-wuJDr2k/VBbeFMlHzVI/AAAAAAAAJFI/MGPT-6ug5Ds/s912/verharding-loods.jpg
Vloer verharden in het nieuwe onderkomen voor de trailer.

Popeye werd voorzien van een nieuw carterventilatiesysteem. Roland van Dongen (zoon van Ad van Dongen) had reeds aangegeven enkele taken van zijn vader binnen het team over te willen nemen, dit nieuwe carterventilatiesysteem bevat dus ook onderdelen die door Roland zijn vervaardigd.

Voor de wedstrijd in Cadzand, zijn beide remcilinders van Popeye vervangen, evenals de keerringen van de achteras.
In Cadzand werd de 7e en 5e plaats behaald in respectievelijk de 3,5- en 4,5 ton vrije klasse.

https://lh4.googleusercontent.com/-VK56zPKfg9g/VBbepI3FxuI/AAAAAAAAJFQ/R8LmX7wth5g/s912/200908014.5ton.jpg
Popeye in actie tijdens tractorpulling Cadzand 2009

Meerkerk was voor Popeye de laatste wedstrijd van 2009, hierin werd Popeye 4e in de 4,5 ton vrije klasse.

Tijdens de bruiloft van Roland en Nicole is Popeye aanwezig geweest om enkele leuke plaatjes te kunnen maken.

https://lh4.googleusercontent.com/-N72W5X1ERis/VBbgOCcVTGI/AAAAAAAAJFc/AQFY4klMvKE/s800/Roland_Nicole1.JPG
Roland en Nicole van Dongen.

Na seizoen 2009 is Arjan Geerts uit Casteren het team komen versterken. Een mannetje meer binnen het team was zéér welkom. Arjan had het tractorpulling virus al in zijn “groene” bloed, doordat hij voorheen teamlid was van het Aerdvruter team.

2010

In slechts een paar jaar tijd 2 hele goede teamleden ontnomen, dat merkt men wel, ook qua tijd om voor ieder seizoen weer klaar te staan en zeker om tijdens een seizoen iedere wedstrijd te kunnen deelnemen. Met de teamleden, waaruit het team in 2010 bestond, werd er dan ook alles aan gedaan wat in de mogelijkheden lag.

Ook in 2010 kon er nog geen gebruik gemaakt worden van de eigen transportcombinatie, simpelweg omdat deze nog niet gereed was. Goei werk, kost tijd, zullen we maar zeggen… Wel werden er zoveel mogelijk wedstrijden bijgewoond en Popeye werd enkel voor de Nederlandse competitie ingeschreven. Met enkele uitnodigingen erbij, kwam het totaal aantal wedstrijden op 12 stuks. Het transport van- en naar de wedstrijden gebeurde door de Fa. Reyrink, Diessen, waarvoor onze dank. Chauffeur was Stijn van de Wouw.

Het begon allemaal met een overwinning tijdens de indoorwedstrijd in Zwolle in de koningsklasse. Een flinke opsteker voor het team en de overwinning was dan ook meer dan welkom.

https://lh5.googleusercontent.com/-3JCjGXbeSYs/VBbh2OtGrxI/AAAAAAAAJFo/_4iMgA0gZeA/s1024/2010-1-23-4%252C5tPopeyec.php.jpg
Popeye heeft de vlag gezet in de pull off, de rest kwam er niet aan voorbij.
https://lh5.googleusercontent.com/-jbPl8H5Eu_E/VBbh9kIQ8hI/AAAAAAAAJFw/UEDcjhwn02Y/s720/2010-1-23-4%252C5tPopeyepodium.JPG
Wederom op het podium en ook ditmaal Brian Armistead erlangs. Hoe leuk is dat?

Tijdens de Indoor in Ahoy mocht het team deelnemen aan de 3,5 en 4,5 ton vrije klasse, waarin gestreden werd voor de “Jan van Alphen trophee”. Helaas viel het Popeye team hier net naast het podium met een 4e plaats, maar desondanks toch een mooie prestatie.

Tijdens de 1e buitenwedstrijd voor het team; Wierden, werd er schade gereden aan de supercharger van de rechter Allison V-12 motor. Dit was weer gerepareerd voor de wedstrijd in Made. Helaas werd daar wederom schade opgelopen, maar nu aan de linker Allison V-12 motor. Een tekort aan brandstof had schade in deze motor aangericht, waardoor Eext pas de volgende wedstrijd was waar het team kon deel nemen.

Tijdens de wedstrijd in Eext werd er geen schade gereden en werd een keurige 3e plaats in de 4,5 ton vrije klasse binnen gehaald. De daaropvolgende wedstrijd was die in Putten. Na een super full pull in de 4,5 ton in Putten werd in de pull off de noodstop getrokken, waardoor er geen goede klassering mogelijk was. Na een getrokken afstand van ca. 106 mtr in de 3,5 ton klasse, besloot de wedstrijdleiding de sleepwagen zwaarder af te stellen. Omdat er daarna een stortbui over Putten trok, werd de wedstrijd verder afgelast.

https://lh6.googleusercontent.com/-WhzxXy7OhaM/VBbnfxZ46oI/AAAAAAAAJF4/zeST4msNVsI/s1024/2010-7-31-Popeye-4%252C5-a.JPG
Popeye in actie tijdens tractorpulling Cadzand 2010.

Er werd ook deelgenomen op uitnodiging aan de wedstrijden in Alphen en het Engelse Great Eccleston.

De laatste wedstrijd van het seizoen werd in Bakel verreden. Tijdens de 3,5 ton vrije klasse brak een aandrijfas van de ontsteking van de rechter Allison motor. Hierdoor kon niet meer deelgenomen worden aan de 4,5 ton vrije klasse en kwam het seizoen voor het team ten einde.

Bekijk hier het vervolg van de historie…